Geef zin aan je leven en werk met de zingevingsprincipes van Viktor Frankl (deel 1)

Meer zin geven aan je leven en je werk heeft zin omdat je met meer bezieling kan leven. Minder piekeren en tobben. Minder stress. Meer daadkracht. Meer vitaliteit.

Met meer bezieling functioneer je ook beter in je werk omdat je zin hebt in je leven en thuis bent bij jezelf. Thuis zijn bij jezelf is een weldaad, die je meegeeft aan alles wat je doet. Meer bezieling betekent meer innerlijke ruimte en meer flexibiliteit. Heldere blik op jezelf en op je werk. Meer daadkracht en moed. Meer empathie.

Alle mensen willen eigenlijk het allerliefst leven vanuit hun innerlijke waarden. Dat het iets betekent. Waarde heeft. Iets goeds toevoegt. Aan hun werk. Aan hun persoonlijk leven. En sommige mensen willen hun roeping volgen, hun bestemming realiseren.

Niet het botvieren van lusten, niet het najagen van macht, maar het geven van betekenis aan al je handelingen is wat je het liefste wilt. Betekenis geven is het meest wezenlijke streven van de mens. Betekenis maakt dat het zin heeft. Betekenis maakt handelingen en situaties waardevol. Zonder waarden kan betekenis niet bestaan.

Iedere situatie, waarin een mens zich kan bevinden, is uniek. Steeds is maar één oplossing de juiste voor een eventueel probleem dat door een situatie kan ontstaan. Soms is de juiste oplossing te handelen. Soms te (her)overwegen. En soms is de juiste oplossing het aanvaarden van de situatie, het lot.

Viktor Frankl (1905-1997) kende als geen ander de uitdagingen waarvoor je kan komen te staan: hij ontwikkelde zijn wereldberoemde theorie door de concentratiekampen te overleven. Hij schreef over zijn ervaringen een boek, dat al in 1946 Duitstalig verscheen. De Nederlandse vertaling verscheen in 1978: De zin van het bestaan – een psycholoog beleeft het concentratiekamp & een inleiding tot de logotherapie.

Frankl werd de grondlegger van de logotherapie, mede door zijn ervaringen tijdens de Holocaust. Logotherapie is een psychotherapie die de mens helpt zijn eigen bestaan en drijfveren te analyseren. Het is dus een psychotherapie die zich bezig houdt met de zingeving van het bestaan.

Doel van de logotherapie als methode is het vinden van de bedoeling van het leven in alle levensomstandigheden. Als je in alle omstandigheden een reden kunt vinden om voor te leven, dan heb je reden om verder te willen leven.

Elke situatie is anders. Een situatie kan jou alle ruimte bieden om keuzes te maken. Een situatie kan jou maar enkele opties bieden. Het meest lastige is de situatie waarin je geen keuze hebt. Of lijkt te hebben…

Wat altijd vrij is, is jouw menselijke vrijheid. Op elk moment en onder alle omstandigheden bezit jij de vrijheid om je reactie te bepalen.

Maar als jij je vaak afvraagt ‘is dit het nou?’ ‘is dit alles wat er is?’, dan is het waardevol de zeven zingevingsprincipes van Viktor Frankl toe te passen in je leven. Iedereen heeft wel eens een momentje dat het allemaal tegen lijkt te zitten. Het gaat niet lekker. Je bent moe. Beetje depri. Als even relaxen of een nacht goed slapen niet meer helpt dan is het aan te raden naar jouw zingeving te kijken.

De zingevingsprincipes van Frankl bieden een concreet plan van aanpak om meer zin te geven aan je leven en je werk.

1- Gebruik de vrijheid om je eigen houding te kiezen. Jij hebt de vrijheid om je eigen houding te kiezen. Niemand anders. Door je eigen houding te kiezen kun je elke situatie vanuit verschillende standpunten bekijken. En je kan kiezen voor positiviteit.

2- Realiseer je wil tot betekenis. Dat betekent dat je werkelijk aan de slag gaat om betekenis te zoeken. Dat je kijkt naar alle verrijking en voldoening in je leven. Dat je je aandacht richt op voor jou zinvolle doelen en waarden. Dat je ook kijkt naar wat jij hiervoor nodig hebt.

3- Zoek betekenis in ieder moment. Ontdek betekenis in ieder moment. Bijvoorbeeld met hulpvragen: Wat ben ik aan het doen? Waarom doe ik dat? Wat betekent dat voor mij?

4- Werk jezelf niet tegen. Werk jezelf niet tegen door je zorgen te maken bij tegenslag.

5- Bekijk jezelf van een afstand. Relativeer jezelf. Kijk mild naar jezelf. Lach ‘ns om jezelf. Relativeer je fouten.

6- Verleg je aandacht. Verleg je aandacht als het je tegenzit. Raak niet verstrikt in zorgen of gepieker. Bevrijd jezelf daaruit door je aandacht te richten op positieve dingen. Of op positieve dingen die je in je leven meemaakte.

7- Overstijg jezelf. Voorbij de vervulling van al onze eigen behoeften ligt een domein dat alles verbindt. Verbondenheid met een hoger zelf, het universele bewustzijn, met het gemeenschappelijk goed. Kies je eigen woorden en ga op zoek.

Met de zingevingsprincipes van Frankl kun je zelf aan de slag.

Kom je er niet uit?

Zoek een professional! Een werkelijk gesprek werkt heilzaam en helend omdat het jouw wezenlijkheid laat opbloeien. En je kan leren jezelf te horen en te luisteren naar de klank van jezelf tussen het rumoer van de dag door.

Heilzaam!
Zinvol!

Waar wil jij mee aan de slag? Hoeveel bezieling wil jij in je leven? Laat je reactie achter!

 

Aanvullende informatie

Viktor E. Frankl, De zin van het bestaan – een psycholoog beleeft het concentratiekamp & een inleiding tot de logotherapie. Rotterdam, Ad.Donker (1978) 2015. ISBN13: 9789061001737


Paula-Willemijn van Rooijen

Paula-WIllemijn heeft een eigen praktijk "Naar je zin in je Leven". Zie hier haar profiel.
Expert on Quality, Purpose and Meaning of Life | Trainer | Coach | Senior Editor | Labrador Fan

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...