Hoe promoot ik mijn activiteit (bijna) gratis?

Hoe promoot ik mijn activiteit (bijna) gratis?

Het live-activiteitencircus komt steeds beter op gang, en de groei aan online-leuks stopt niet. Steeds meer ondernemers mogen eindelijk weer, of staan in de startblokken na maandenlang verzinnen. Anderen waren al eerder zo creatief dat er totaal nieuwe dingen zijn ontstaan, waarin ze lieten zien hoeveel andere vormen van contact er zijn die minstens zo diep kunnen werken. Super aantrekkelijk om dat vast te houden! 

Maar hoe vindt jouw doelgroep je activiteit? Vanuit mijn ervaring als coördinator van Bewust Den Haag help ik je graag met onderstaand stappenplan. Ook heel handig als je niet aangesloten bent bij Bewust Den Haag.
Natuurlijk kun je voor je activiteit betaalde advertenties regelen, maar ook zonder budget is er heel veel mogelijk en heel vaak zelfs minstens zo effectief. Dan kost het een beetje tijd. Je maakt daarmee echt optimaal gebruik van je mogelijkheden - en dat is zelfs náást een advertentiecampagne superbelangrijk. 

Het is een hele waslijst... Wellicht zijn er al dingen bekend terrein voor je: check wat je nog kunt gebruiken. En hou vol als je het voor het eerst doet. Het gaat echt binnen de kortste keren steeds makkelijker en sneller - en het is de moeite waard!
Doe je mee?

1.    Hou rekening met corona. Organiseer alleen activiteiten die voldoen aan de coronamaatregelen - en vermeld dat. Er is op dit moment te veel aarzeling en twijfel, waardoor veel mogelijke deelnemers niet eens verder lezen als dat niet duidelijk is. Terwijl iedereen juist zo’n behoefte heeft aan nieuwe dingen leren! Daarnaast zullen anderen vage berichten vaak niet willen delen (en dat is juist zo’n heerlijke hulp!).

2.    Maak goede activiteiten! Zo bouw je een naam op, en gaat een deel van de promotie vanzelf via mond-tot-mondreclame.

3.    Gebruik een aantrekkelijke foto. Het liefst eigen materiaal, en anders via websites waarop de foto’s rechtenvrij zijn (zoals www.pixabay.com of www.unsplash.com). Gebruik NOOIT zomaar een foto die je via Google vindt, dat kan je een flinke boete opleveren en is asociaal naar de maker toe. Maak de foto eventueel op maat via een (gratis) account op www.canva.com

4.    Plaats je activiteit goed en vindbaar op je website. Mensen die al eerder bij je waren, of goede dingen over je hoorden van anderen, zoeken je meestal rechtstreeks op. En wie naar jou googlet, stuit als het goed is het eerst op je website. Nog geen goede website? Gebruik dan je profiel op Bewust Den Haag even wat intensiever.

5.    Plaats je activiteit op de Bewust Den Haag-agenda, da’s vier vliegen in een klap: een drukbezochte pagina, doorplaatsing op de landelijke sites www.bewustagenda.nl en www.bewustnetwerk.nl,  automatisch in de maandelijkse nieuwsbrief en promotie op de BDH-Facebookpagina

6.    Plaats op social media. Maak een Facebook-evenement aan van je activiteit. Post het eventueel op Instagram of je andere marketingmedia. Denk ook aan LinkedIn, als het bij je activiteit past. Nu we het toch noemen: is je profiel daar in orde? Dat wordt vaak gecheckt als je iets organiseert!

7.    Gebruik backlinks. Plaats overal de juiste url (het website-adres) van de overige pagina’s waarop je activiteit te vinden is erbij (eigen website, BDH, social media). Bedenk dat elke (aanklikbare) url-vermelding de betreffende websitepagina helpt aan een hogere plaats in zoekmachine-resultaten.


Alles in orde? Geef jezelf een schouderklop! Nu kun je gaan delen:
8.   Bewust Den Haag:

  • Mail naar https://www.facebook.com/bewustdenhaag dat je een activiteit hebt geplaatst in de Agenda die extra aandacht mag krijgen op de BDH-Facebookpagina. Of zelfs dat al je activiteiten die op dat moment erin staan gepromoot mogen worden. Blijf dit herhalen zodra je weer nieuwe activiteiten plaatst. Er wordt op dit moment niet meer automatisch gepromoot vanwege de storm aan commentaar die het oproept als een activiteit niet corona-proof is (of lijkt), dus tip me even!
  • Doe dit zo vroeg mogelijk, minimaal twee weken tevoren. Heb je iets op het laatste moment? Stuur dan een apart mailtje met je verzoek.
  • Promotie op de BDH-pagina is gratis voor aangesloten ondernemers, maar niet vanzelfsprekend: we moeten in de gaten houden dat de pagina leuk blijft om te lezen en te volgen. Dat betekent bijvoorbeeld dat jouw drie dezelfde activiteiten binnen twee weken niet elke keer apart vermeld zullen worden. Er kan dan (als je vroeg genoeg plaatst) wel een aparte post komen juist over die aantrekkelijke hoeveelheid mogelijkheden.

9.   Like en deel! Like een social mediabericht van een ander over jouw activiteit (bijvoorbeeld het Bewust Den Haag Facebookbericht van punt 1) ALTIJD. Deel het als het even kan ook op je eigen bedrijfspagina en/of privé-account. Ben je aanbieder bij Bewust Den Haag? Like dan ook de berichten over de activiteiten van je collega-aanbieders: dit scheelt superveel zichtbaarheid (ook voor je eigen BDH-profiel!). Zit je weinig op social media? Ruim daar dan wanneer je een activiteit plant, tijdelijk wat meer ruimte voor in. Of laat Facebook je een melding mailen als je getagd wordt (= als je naam aanklikbaar genoemd wordt). We taggen je (of je bedrijfspagina) namelijk altijd bij een bericht over jouw agendapunt. Het is echt zonde als jouw activiteit wordt gepromoot door anderen, terwijl jij zelf het like-moment mist. (PS: zorg dus dat je de mogelijkheid voor anderen om je te taggen niet hebt uitgeschakeld bij je Facebook-instellingen!)  

10. Eigen nieuwsbrief? Noem je activiteit daarin, met een link naar je website of BDH-agendapagina.

11. Social media, je bedrijfspagina van Facebook, Instagram, YouTube en/of LinkedIn. 

  • Ga naar de pagina van je activiteit (op je website of in de BDH-agenda). Kopieer de url (website-adres, in het bovenste venster) door op Ctrl + Shift + c te klikken.
  • Ga naar je bedrijfspagina op FB, Insta of LI. Schrijf een enthousiast zinnetje en plak de url erachter door op Ctrl + Shift + v te klikken. Wacht even. De betreffende webpagina wordt nu ‘ingeladen’. Publiceer. Op een dergelijke link wordt sneller geklikt dan wanneer je alleen een url vermeldt.

12. Social media, je privé-account. Heb je geen bedrijfspagina? Doe dan punt 3 via je privé-account. Heb je er wel een, en heb je je activiteit daar geplaatst, deel dan dit evenement vanaf daar op je privé-account. Zo geef je bij je privévrienden meteen aandacht aan je bedrijfspagina. Het mooist is het als je er dan nog een nieuw persoonlijk tekstje vóór plaatst. Ook een fijne: ga naar je Facebook-evenement, en nodig mensen uit - daar is een speciale knop voor. Let op: je kunt beperkt uitnodigen. Kies alleen de namen van mogelijk geïnteresseerden.

13. Ga bloggen! Schrijf een lekker leesbaar tekstje van maximaal ongeveer 1 A4 (zo’n 500 woorden plus witregels voor de duidelijkheid) dat een beetje te maken heeft met je activiteit. Langer mag, maar overleg dan even met de beheerder van de pagina waarop je wilt plaatsen. Maak géén reclame in de tekst, maar deel kennis. Sluit af met een zinnetje dat naar je activiteit verwijst. Bijvoorbeeld:

  • Je vertelt iets over je eigen manier van werken, en eindigt met ‘Wil je dat ook eens meemaken? Kom sfeerproeven tijdens de workshop op 3 maart’. 
  • Je geeft een supernuttige tip voor een probleem waar je anderen soms mee helpt, en eindigt met ‘Wil je dit liever live ervaren? Kom dan langs bij de workshop op 3 maart’.
  • Je schrijft een kort verslag van de vorige workshop, of
  • Je geeft een anekdote over een gerelateerd onderwerp, of
  • Je schrijft heel persoonlijk waarom je zo ontzettend blij bent met deze activiteit, een authentiek verhaaltje dat de emoties raakt. 

Steeds weer (je raadt het al) met de url erachter! Plaats de url van de betreffende activiteit in je blog, of link de laatste zin ernaar. Zoek een foto bij dit blog (zie aanwijzingen aan het begin). Mail het blog naar gabriella AT bewustdenhaag DOT nl. Je blog wordt dan meteen even op grammatica, tikfouten en leesbaarheid gecorrigeerd, geplaatst op de website en gepromoot op Facebook en in de maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats het eventueel ook bij Facebook, LinkedIn, je website, je nieuwsbrief, het wijkkrantje of waar dan ook… En begin vast aan je volgende blog ;).


Als je deze hele lijst hebt doorgelopen, ben je goed op weg. Ik wens je veel succes bij je activiteit én de promotie daarvan - en heb je zelf ook nog een idee ter aanvulling? Ik lees het graag in de comments hieronder!


(Voor wie het nog niet wist: Bewust Den Haag is een ondernemersplatform en zoekmachine ineen, op het gebied van groen, gezond en gelukkig leven in de regio Den Haag. Met zo’n 85 aangesloten ondernemers, praktijken en organisaties vindt de zoeker jou makkelijker én helpen we elkaar om de wereld mooier te maken door bewuste keuzes. Wie aangesloten is bij Bewust Den Haag plaatst voor een euro per keer iets in de BDH-Agenda.)


Gabriella van der Linden

Gabriella van der Linden is coördinator van Bewust Den Haag, naast haar ondernemingen Moestuinieren aan de Keukentafel en Werkwoordwinkel.

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...