13 tips om beter te slapen

Heb je moeite met in slaap komen of juist met doorslapen? Het kan zijn dat een paar simpele veranderingen in je leefpatroon goede resultaten opleveren.

Een van de grote boosdoeners van een onrustige geest die ’s nachts niet tot rust kan komen is cafeïne. Koffie, zwarte en groene thee zijn bekende bronnen, maar wist je dat bruine chocola en vooral rauwe cacao grote hoeveelheden cafeïne bevatten?

Wat misschien als een verrassing komt: mannen en vrouwen verwerken cafeïne totaal verschillend. Het mannenlichaam is in staat deze stof vele malen sneller af te breken dan het vrouwenlichaam met haar andere stofwisseling. Dit betekent dat vooral vrouwen van boven de 40 koffie beter kunnen laten staan. Het is aangetoond dat vrouwen die geen koffie drinken veel gemakkelijker door de overgang heen gaan, vaak zelfs zonder fysieke klachten. Als je wilt stoppen met koffie, bouw het dan rustig af. Dat voorkomt nare ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn.

Computergebruik is een ander gevoelig punt. De straling van wifi netwerken, computers, tablets en smartphones is zeer “yang” en dus activerend. Bovendien stimuleren en activeren bepaalde kleuren licht via je ogen de hersenen. Bij gevoelige mensen kan dit behalve onrust ook hoofdpijn, migraine en zelfs epileptische aanvallen veroorzaken.

Hier de tips voor beter slapen op een rijtje. Kies 1 of meerdere om mee te experimenteren en kijk wat werkt voor jou.

Wat niet:

  1. ’s Avonds na 20.00 uur geen beeldschermwerk doen en niet direct in een wifi veld zitten. Alle internetgolven en prikkels via de ogen activeren je hersenen, m.n. de blauwe en groene tinten en alle snel bewegende beelden. Dus ook geen spelletjes op tablet spelen.
     
  2. Na 20.00 uur niet meer eten of drinken.
     
  3. Na 20.00 uur geen intensief mentaal werk doen zoals studie of het opnemen van nieuwe informatie. Een ontspannend boek is prima, liefst met humor.
     
  4. Mocht je ’s avonds graag tv kijken wees dan kritisch en richt je aandacht op wat je ontspant en blij maakt. Bijv. een mooie ontspannende film of een documentaire over dieren en de natuur. Vermijd geweld en problemen.
     
  5. Drink geen koffie, zwarte of groene thee na 10.00 uur ’s ochtends en liefst helemaal niet meer. Kruidenthee mag wel. Er is een lekkere thee van Celestial Seasonings speciaal voor ‘s avonds: Sleepy Time.
     
  6. Geen bruine of zwarte chocola en zeker geen rauwe cacao.

Wat wel:

  1. ’s Avonds een wandeling maken en/of ontspanningsoefeningen doen zoals yoga of Healing Tao.
     
  2. ’s Avonds mediteren: laat de energie van de aarde in je lichaam stromen, laat je ermee vullen.
     
  3. Zodra je in bed ligt visualiseer je dat je een trap afloopt, een lange trap die tot diep in de aarde gaat. In het centrum van de aarde is een heerlijke slaapkamer voor jou ingericht. Je gaat in het comfortabele bed liggen in deze veilige ruimte in het hartchakra van Moeder Aarde. Je weet dat je veilig en geaard bent en je kunt overgeven aan een heerlijke nachtrust.
     
  4. Ga niet in op de gedachtestroom die misschien voorbij komt. Breng steeds je aandacht terug naar je lichaam en ademhaling en visualiseer dat je in het centrum van de aarde bent. Gedachten en zorgen kun je als wolkjes voorbij laten drijven.
     
  5. Mocht je iemand zijn die juist allerlei invallen krijgt zodra je gaat liggen dan kun je pen en papier naast je bed leggen om aantekeningen te maken, of een dictafoon (op je mobiel) om je ingeving in te spreken. Daarna kun je deze gedachten en inspiratie gemakkelijk loslaten omdat je niet bang hoeft te zijn dat je het zult vergeten.
     
  6. Heb je het gevoel dat je niet kunt slapen omdat je uit je lichaam zweeft? Leg dan op je lattenbodem een groot stuk plastic en verdeel daarover 2 eetlepels grof zeezout. Leg je matras er weer op. Je blijft heerlijk in je lijf. Wel af en toe even luchten want het kan vocht aantrekken naar de onderkant van de matras.
     
  7. Wat ook kan helpen is het zachtjes afspelen van muziek die speciaal gericht is op het bevorderen van slaap. Op YouTube staan vele opnamen van theta- en deltamuziek (de hersengolven die voor diepe ontspanning en slaap zorgen). Dit zijn enkele voorbeelden: Theta: https://youtu.be/qqVSzqSRaT8 , Delta: https://youtu.be/cEUpHtxcMzE

Heb je iets aan deze tips? Of heb je zelf andere manieren gevonden die jou helpen om beter te slapen? Laat een reactie achter, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

 

Rustgevende groet,

Saskia


Saskia Willockx

Saskia Willockx begeleidt moedige mensen die echt willen groeien en bereid zijn uit hun comfortzone te stappen. Ze biedt concrete tools en inspiratie om je mentaal, emotioneel en spiritueel verder te ontwikkelen. Als katalysator helpt ze je om gemakkelijker en sneller je nieuwe weg te vinden. Bekijk hier het profiel van Saskia Willockx. Meer van Saskia lees je ook op www.meer-innerlijke-vrijheid.nl.

Reacties

Jessica 2016-10-20 12:35:14 Ikzelf was jarenlang een moeilijke slaper. Uren wakker liggen door een te druk hoofd vol gedachten en creatieve ideeën. Piekeren en koude voeten. Nu ik sinds 3 maanden gestopt ben met het eten van snelle koolhydraten, zijn mijn slaapproblemen plotsklaps voorbij. Alsof ik beter geaard ben geraakt, meer in m'n lichaam zit en m'n hoofd rustiger is geworden.
Saskia Willockx 2016-10-20 12:51:12 Wat goed om te lezen Jessica! Dat is dan tip nummer 14... :-). Het doet me een beetje denken aan een ouderwets middeltje om in slaap te komen: 's avonds warme melk drinken. Het idee daarachter was: van eiwitten ontspan je en val je makkelijker in slaap. Van koolhydraten word je inderdaad juist actief.

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...